Jalan Kaki Selama 9 Jam Dari Damansara Ke Kajang.. Apa Brader Ni Buat Untuk Tolong Menyentuh Hati Netizen ..

Rakyat Malaysia memang terkenal dengan sikap prihatin dan baik hati. Ianya amat mengharukan apabila ada lagi rakyat Malaysia yang baik hati sanggup menolong orang yang dalam kesusahan.



Kejadian yang berlaku pada 11 Julai lalu pada jam 3 pagi apabila seorang netizen sedang dalam perjalanan atas urusan yang agak penting. Lelaki tersebut yang dikenali sebagai Radin Danial terserempak dengan seorang lelaki yang sedang berjalan kaki.

Dia memberitahu namanya Ganesan seorang pekerja am untuk sebuah syarikat swasta. Dia selalunya menumpang van syarikat tetapi pada hari tersebut, dia terlewat dan van tersebut bergerak terlebih dahulu dan meninggalkan dirinya. Malangnya, dompet dan telefon bimbit tersebut tertinggal di dalam van itu jadi lelaki tersebut tidak mempunyai apa-apa pada dirinya.

“Cuba teka dari mana dia berjalan? Damansara! Dia berjalan dari pukul 6 petang sehinggalah jam 3.30 pagi ketika itulah saya bertemu dengannya. Lelaki tersebut berjalan seorang diri selama 9 jam dan tiada seorang pun mahu menolongnya. Malah pengguna jalan raya lain pun tidak mahu meminjamkan telefon untuk lelaki tersebut meminta bantuan.


Lelaki tersebut juga tidak mempunyai sebarang duit kerana dompetnya tertinggal di dalam van tersebut. Memang tidak dapat dibayangkan bagaimana lelaki tersebut tabah berjalan seorang diri tanpa makan dan minum selama 9 jam.

“Saya menawarkan sebotol air untuk dia minum tetapi dia teragak-agak untuk menerimanya”. Malangnya Radin juga hanya mempunyai duit yang cukup untuk mengisi minyak motornya dan tidak boleh membeli Ganesan sedikit makanan.

Dia memberitahu Ganesan,”Jika saya ada RM5 atau RM10 saya akan bawa awak pergi makan. Tapi saya minta maaf kerana ini saja duit yang saya ada sekarang ini. Cukup untuk mengisi minyak motor kerana saya telah gunakan duit saya untuk majlis perkahwinan saya. Tapi saya janji saya akan belanja awak makan tengahari atau makan malam jika saya mempunyai wang yang lebih”.

Namun begitu, Ganesan tetap rasa berterima kasih kerana dia tidak perlu berjalan kaki lagi ke Kajang. Ganesan memberitahu “Saya rasa sangat bersyukur kerana awak sanggup tumpangkan saya. Sebelum ini, saya dah minta tolong pada orang lain tetapi mereka enggan menolong saya”.

Radin Danial berasa sangat sedih kerana tiada sesiapun sanggup menghulurkan bantuan. Dia memberi pesanan kepada semua bahawa kita semua hanyalah manusia dan kita patut menghulurkan bantuan kepada mereka yang ditimpa kesusahan




Kredit: KakiShare
http://www.kepohkuat.com/jalan-kaki-selama-9-jam-dari-damansara-ke-kajang-apa-brader-ni-buat-untuk-tolong-menyentuh-hati-netizen/
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==